پرش به محتوا

دالاهو (کوهستان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دالاهو
جغرافیا
موقعیتاستان کرمانشاه
رشته‌کوه مادررشته‌کوه زاگرس

دالاهو نام کوهستانی در رشته‌کوه زاگرس در استان کرمانشاه است. دالاهو از دو واژه دال و هو تشکیل شده که احتمالا دال به معنای عقاب و هو از واژه هووگه به معنای محل و مأوا است، و دالاهو به معنای مأوای عقاب است.

نقاط دیدنی[ویرایش]

در این کوهستان زیبا جنگل و چشمه‌های زیادی و جود دارد مثل نره کانی، میری حصار، سراب قورچی واشی و سراب گوراجوب و سراب سفرشاه. همین‌طور بسیاری از محل‌ها و زیارتگاه‌های مقدس آیین یاری و جامعه یارسان در این کوهستان واقع شده‌اند، از جمله محموعه زیارتگاه بابایادگار، چشمه غسلان، مر خاموش، تکیه حیدری، زیارتگاه‌های پیرموسی و پیربنیامین در کرند، خویار، سید درویش و ... . تعداد پرشماری درختان و چشمه‌ها و غارهای مقدس برای یارسانیان در دالاهو جای گرفته و به‌طورکلی می‌توان کوهستان دالاهو را سرزمین مقدس یارسانان در نظر گرفت.

گیاهان طبی و خوراکی[ویرایش]

همچنین در کوهستان دالاهو گیاهان دارویی و خوراکی زیادی در این منطقه یافت می‌شود مثل چونویر که باعث معروفیت روغن کرمانشاهی شده‌است؛ این گیاه را داخل روغن ریخته تا مزه و طعم روغن را عوض کند و روغن بسیار خوشمزه و خوشبو شود. گیاهان خوراکی دیگری مثل کنگر، زو، پیرچک و ریواس نیز در این منطقه یافت می‌شود.